”Teemme laadukasta työtä” Mitä se tarkoittaa? Laatua on vaikea mitata? Miten saada laatu näkyväksi?

Yrityksemme täyttää parin vuoden päästä 20v. Seuraavan kahden vuoden teemana meillä on” LAATU NÄKYVÄKSI”.

Tutkin usein oman alani yritysten kotisivuja, taloustietoja, hintatietoja. On hyvä tuntea se kenttä, jossa toimii. Todella usein kotisivulta ei löydy yrityksen omistuspohjaa, yrittäjän/yrittäjien kasvoja. Mielestäni se tuo aimo annoksen luotettavuutta ja laatua, jos yrittäjällä on ”pokkaa” tulla esille omana itsenään. Vuosien varrella meille on tullut useita asiakkaita ja muutamia lehtijuttuja kotisivujen perusteella. ”tutkin useita kotisairaanhoitoyritysten kotisivuja Suomessa ja valitsin teidät kotisivujen perusteella”- juttu Anna-lehteen ja juttu Helsingin sanomiin näillä perusteilla. Ja montako asiakkuutta näiden juttujen perusteella tuli…

Hinnat kotisivuilla? Löytyy aika harvoin. Miksi ei? Jos meillä on laadukas palvelu/tuote, se maksaa tämän verran ja voimme tuoda sen julki. Joillakin aloilla hinnoittelun voi tuoda esille vaikka esimerkein. Itse ainakin valitsisin palvelun, josta minulla on jonkinlainen arvio hinnasta jo etukäteen tiedossa.  Meillä yhteydenotoista 99% johtaa sopimukseen. Hintakeskustelu käydään kartoituskäynnillä ja useimmiten asiakas / omainen yllättyy kun huomaa mitä hän sopimuksessa määritetyillä euroilla saa. Se on laatua.

Facebook hoitoalalla. Kyllä. Meillä kerrotaan tarinoita arjesta facebook-sivuilla. Ei osta-osta-tarjouksia ja arvontoja. Kotihoidosta on kirjoitettu paljon negatiivista viimevuosina. Olemme yrittäneet saada positiivisia juttuja, mutta ne eivät ylitä uutiskynnystä…. siksi olemme luoneet oman median, nämä fb-tarinat, tämä blogikin. Oma henkilökohtainen fb-sivukin kannatta pitää laadukkaana ja tykkäillä ja jakaa laadukkaaksi katsomiaan juttuja fb:ssa.

Jokaiselle tulee vastaan se tyytymätön asiakas. Miten vastaat reklamaatioon? Näihin kannattaa varautua jo etukäteen. Usein hyvin hoidettu reklamaatio tuottaa lisämyyntiä. Kuuntele, kuuntele ja kuuntele. Harkitse, miten voit ylittää asiakkaan odotukset. Se palkitsee eniten. Reklamaatio on aina mahdollisuus tuoda hyvä laatusi näkyväksi.

Kerro julkisesti ilmapiiri-, esimies- ja asiakastyytyväisyystutkimuksesi tulokset. Näillä voit tuoda yrityksesi laadun näkyväksi. Meillä kotihoidossa suurin osa asiakkaista on vanhusväestöä. Olemme vuosien varrella todenneet, että kyselylomake ei tuota toivomaamme tulosta (”kaikki on ihan hyvin”-ei riitä), joten olemme siirtyneet käyttämään opiskelijoita tekemään kyselyn haastatteluna, jolloin saamme todellisemman kuvan myös kehittymisalueista. Ulkopuolinen taho tekee aina yhteenvedot kyselyistä.

Tee yrityksestä houkutteleva. Se tuo asiakkaita ja työntekijöistä ei ole puutetta. Huomioi asiakkaitasi yhtälailla kuin työntekijöistäsi. Olemme johtoryhmässä nyt jo alkaneet suunnittelemaan, kuinka huomioimme asiakkaitamme ja palkitsemme työntekijöitämme 20v-juhlan kunniaksi.

Luo brändi, ja pidä siitä huoli. Verkostoidu laadukkaasti. Tee yhteistyötä vai sellaisten yritysten kanssa joiden laadusta olet vakuuttunut. Muista itsearviointi. Ole siinä kriittinen, älä oleta, että asiat ovat hyvin, vaan ota selvää, tutki ja valvo että yrityksesi laatu on priimaa.

Saamme usein kiitoksia edesmenneiden asiakkaidemme kuolinilmoituksissa. se on enemmän sääntö, kuin poikkeus. Hiljattain meillä oli saattohoitoasiakas, hänen muistokirjoituksessaan kiitettiin minua henkilökohtaisesti. Tämä oli yksi suurimpia arvostuksia, joita olen yrittäjäurallani saanut – osoitus siitä, että teemme laadukasta työtä.

Milla Kuparinen
erikoissairaanhoitaja, toimitusjohtaja
Jyväskylän Hyvän Olon Piste Oy
www.hyvänolonpiste.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *